Miss Kicki

Nu är det nästan två veckor sedan jag såg Miss Kicki (av Håkan Liu), men jag minns den mycket väl. Det är nog den bästa film jag har sett i år. Perrnilla August spelar Kicki, en medelålders kvinna som bott utomlands länge. Hennes tonårige son Viktor bor hos sin mormor.  Relationen med mamman är osäker och stel, hon är osynlig och frånvarande i hans liv. Kicki har fått kontakt med en man i Taiwan på internet, och vill åka till honom. Hon tar med sig Viktor dit under förevändningen att de ska umgås mer, men väl på plats får Viktor klara sig själv. Han träffar en ung taiwanesisk kille som han umgås med. När mamman till sist vågar söka upp sin internetromans går det inte alls som hon har tänkt sig. Hela relationen mellan Kicki och Viktor ställs så småningom på sin spets.

Det är en spännande film där ganska mycket lämnas osagt och utan förklaring. Jag gillar att vi inte får allting skrivet på näsan utan får fundera själva. Vad ligger bakom Kickis relation till sonen? Hur är egentligen relationen mellan Kicki och hennes mor? Ludwig Palmell är fantastisk i rollen som Viktor, hans stelhet, osäkerhet och inbundenhet känns helt genuin och man kan verkligen känna för honom när hans förhoppningar gång på gång krossas. Pernilla August är väldigt bra som Kicki, en osympatisk roll som man ändå kan känna för.

Faktiskt den bästa film jag har sett i år. Mina tankar återvänder ofta till den.



Bild från "Miss Kicki", tagen av Wu Chi-wei
foto från Zitas hemsida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0