La fille du RER

Under franska filmveckan såg jag även La fille du RER (Tjejen från pendeltåget), en film som inte kommer att få svensk distribution. Och tur är väl det! Ju mer jag såg av filmen desto mer började jag fråga mig varför denna film har gjorts. Den bygger på en verklig händelse som fick stora rubriker i Frankrike för några år sedan, och det är väl svart på min fråga. En ung flicka låtsas att hon har blivit attackerad i pendeltåget för att hon har en koppling till en judisk advokat. Varför hon låtsas? Ja det får vi inte svar på. Däremot uppehåller sig filmen länge vid en kärlekshistoria mellan flickan och en kriminell kille. Den följer också den judiska advokaten, som flickans mamma kände när hon var ung, hans son, sonens fru och deras barn. Det känns som att man velat berätta historien om attacken i pendeltåget, men att den inte räckt för att fylla ut en hel film och att man därför lagt inte lite annat. Familjerelationerna i den judiska familjen hade kunnat bli en intressant film, speciellt som det finns lite prat om antisemism i Frankrike i filmen. Huvudpersonens, flickans, personlighet undgår oss helt. En söt tjej, med otroligt vackert hår, som gillar att åka rullskridskor. Men vi förstår inget av hennes handlingar och kommer henne inte nära, och det gör filmen ointressant.

Vad gör Catherine Deneuve i den här filmen?

En eller två tassar? Tja, den är ju snyggt spelad, snyggt filmad, men ändå mest frustrerande för att man inte verkar veta vad man vill berätta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0