La fabrique des sentiments

La fabrique des sentiments, Känslofabriken, är en fransk film från 2008 som visades på Zita i samband med den franska filmfestivalen. Huvudrollen som Eloïse spelas av Elsa Zylberstein från Jag har älskat dig så länge. Hon spelar en framgångsrik 36-årig kvinna som bor i Paris. Hon längtar efter äktenskap och barn men har inte hittat någon lämplig man. Hon anmäler sig till en speed-datingkväll och träffar två väldigt olika män som hon börjar umgås med. Den här filmen tar sig verkligen tid att följa speed-datingen och det är fascinerande. Huvudpersonen är dock lite svår att förstå. Hon verkar inte så kräsen, så hur kommer det sig att hon fortfarande är singel, hur ser hennes förflutna ut? Slutet är väldigt franskt, inget Hollywood här inte. Jag kan lika gärna berätta slutet eftersom filmen inte kommer att gå på bio här. Eloïse väljer en man som hon "nöjer sig" med, får sina efterlängtade barn, men fortsätter ändå dejta andra killar, vilket hennes man accepterar.

Jag hade förväntat mig en komedi, men det finns mycket allvar i den här filmen, och mycket som är tänkvärt.



Bild från "La Fabrique des sentiments"
foto från www.zita.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0