Wal mart

Besökte ikväll Wal mart för första gången. Märkligt ställe, känns som kommersialismen personifierad. Mammons högborg. Men mest fattiga som handlar där, får man känslan av. När jag ser dem som jobbar med att samla ihop kundvagnar eller liknande så undrar jag hur det måste kännas att ha ett sådant jobb och att ha svårt att ta sig ur en sådan sitution. Det är väl ingen slump att det låg ett Armed Forces Career Center bredvid. För många är armén enda sättet att få en utbildning. Jag kom också att tänka på boken Nickled and dimed av Barbara Ehrenreich, en bok som jag verkligen rekommenderar alla att läsa. Den amerikanska drömmens baksida. Hur fattiga förblir fattiga. Hur dyrt det är att vara fattig för att man inte har något sparkapital som man t.ex. kan betala deposition för att få hyra lägenhet så man måste ta de dyrare alternativen där ingen deposition krävs m.m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0