Coraline

Coraline och spegelns hemlighet såg jag för några veckor sedan. Det är en tecknad film om en 11-årig tjej som flyttar in i ett skumt gammalt hus med sina föräldrar som inte har tid för henne. Hon hittar en mystisk liten dörr som leder till en annan värld där allt är mycket bättre, förutom att alla har ögon av knappar. Vi såg den i 3D med supersnygga glasögon. Effekterna var väldigt coola. Det var en lagom spännande historia, lite för otäck för små barn - de verkar inte vara målgruppen heller. Men vuxna med barnasinnet i behåll och sinne för snygga effekter har absolut behållning av filmen.

Det enda som jag störs lite av är filmens titel. Det fanns ingen spegel som var viktig för handlingen, utan en liten dörr och en docka. Jag förstår inte varifrån de fick den titeln. Nu kollade jag på imdb och filmen heter egentligen bara Coraline, utom i Australien där den tydligen heter Coraline and the secret door.


(skrivet i juni 2009)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0