Biobesök mars 2009

Detta skrev jag i början av mars 2009:

I fredags såg jag Am I black enough for you, en dokumentär om Billy Paul. Han är en amerikansk soulsångare som delvis varit väldigt kontroversiell pga sin kamp mot segregation. Han följde upp sin jättehit "Me and Mrs Jones" med den kontroversiella låten "Am I black enough for you" som ledde hans karriär i en ny riktning. En svensk filmare har följt honom och hans fru och diskuterat hans karriär med honom. Filmen var intressant men eftersom jag inte haft så bra koll på Billy Paul tidigare så tog det en stund att komma in i den. Det fanns ju viss musik som jag kände igen, även om jag inte direkt kunde koppla hans namn till några speciella låtar.


I lördags såg jag Ebbe - the movie, en dokumentär om Ebbe Carlsson-affären. Jag följde väl inte turerna så noga när det hände, men hade ändå viss inblick. Det var väldigt intressant att se det i ett sammanhang nu, och att flera av de inblandade parterna (Anna-Greta Leijon, Ingvar Carlsson m.fl.) kom till tals. Jag hade helt glömt bort hur Ebbe attackerades för sin homosexualitet. Det var ju äckligt att det kunde gå till så. Jag tror och hoppas att vi har kommit långt sedan dess. Det var den delen av filmen som upprörde mig allra mest. Sedan är det väldigt svårt att förstå sig på hur det kunde hända, att Ebbe kunde få det inflytande han fick och hur han var som person, men där kan man förstås aldrig få alla svar. Det var i alla fall en väldigt spännande dokumentär som jag rekommenderar folk att se. Den går troligen på Zita igen nästa helg, annars kommer den på nya Rio-biografen (tidigare kvartersbion i Hornstull) snart. Den ska även komma på tv inom kort, enligt uppgift.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0