Biobesök maj 2009

Skrivet i mitten av maj 2009

Jag har två biofilmer som jag inte hunnit med att recensera ännu. I måndags förra veckan såg jag Waltz with Bashir på Zita. Det är en tecknad film som handlar om kriget mellan Israel och Libanon i början av 80-talet, och den effekt det hade på israeliska soldater. Regissören utforskar sina egna minnesbilder och intervjuar vänner som var med. Det är en väldigt angelägen film om hur krig tär på soldaterna. Den tog inte ställning till frågan om vilka som hade rätt eller fel i kriget utan visar snarare på dess meningslöshet och lidande.


I onsdags såg jag äntligen Slumdog millionaire, som har stått på min "måste se"-lista sedan den hade premiär. Väldigt bra, intressant, snyggt gjord och smart att tillvarata spänningsmomentet i frågetävlingen. Sedan är det alltid härligt att se filmer från andra länder än de vanligaste, även om denna film är gjord av Danny Boyle som gjorde bland annat Trainspotting. Samma dag hade jag fått ett paket med presenter som min syster köpt i Indien (lite lätt försenade julklappar) så den indiska stämningen var på topp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0