Biobesök januari 2009

Mellan väggarna är en fransk film om en lärare och hans elever i ett problemområde. Om det hade varit en Hollywood-produktion så hade det varit alldeles för förutsägbart, men i den här filmen finns inga enkla lösningar, inte den sortens publikfrierier. Läraren som har skrivit boken spelar huvudrollen och många andra är också amatörer. 


Gomorra går på Zita nu och har lockat mycket publik. Det är en italiensk film om Camorra-maffian i Neapel. Även denna film har verklighetsbakgrund och känns autentisk. Det finns ingen våldsromantik i den och det är inte "häftigt" att vara kriminell. Liksom den franska filmen så har många amatörskådespelare använts. För egen del så tyckte jag att filmen var intressant men jag greps inte av den. Man kom inte personerna tillräckligt in på livet för att känna ett engagemang för dem.


De ofrivilliga är en svensk film i regi av Ruben Östlund, en tragisk komedi eller komisk tragedi om gruppåverkan. Det är inte så många kända ansikten med i filmen. Handlingen är ganska enkel, det handlar om några olika grupper av människor och relativt odramatiska vardagssituationer som går överstyr. Det finns väldigt mycket som är tänkvärt i filmen och jag vill se om den ganska snart. Den är också väldigt intressant filmad med dialoger utanför bilden, oväntade vinklar och liknande. Det är nästan så att den borde få fem tassar, men det är lite för tidigt på året för det. 


Unge Freud i Gaza passade jag på att se precis innan den slutade att gå på Zita. Den har ju fått ny aktualitet i och med kriget. Det är en dokumentär som handlar om en ung psykolog som jobbar i Gaza, och de patienter han möter i sitt arbete. Det som är intressant är att det så ofta är ganska odramatiska problem som patienterna har, så lika de problem som vi har här. Samtidigt lever de i en ohållbar situation, ett lidande som vi har svårt att föreställa oss.


Mammut är Lukas Moodysons nya film, en internationell film med enormt stor budget. Tyvärr tyckte jag inte att den var i klass med hans tidigare filmer. Den var mer påkostad, men jag tyckte att det var på bekostnad av själva berättelsen. Jag kände inget större engagemang i karaktärerna och berättelsen. Globaliseringsperspektivet och orättvisorna var förstås en del av budskapet, men det gjorde ändå inget större intryck på mig. Om det är ett sådant perspektiv man vill ha så rekommenderar jag hellre en film som "Den stora utförsäljningen" som gick på Zita förra året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0