Biobesök februari 2009

Drottningen och jag är gjord av Nahid Persson som kommer från Iran och flydde därifrån efter revolutionen. Hon har alltid varit fascinerad av drottningen Farah Diba trots att hon själv kämpade emot shahen. I filmen möter hon Farah Diba och de utvecklar en vänskaplig relation trots att de är så olika. Man kommer inte Farah Diba så nära in på livet för hon har en fasad som hon vårdar väldigt noggrant. På sätt och vis kommer man Nahid mer in på livet eftersom man får ta del av hennes tankar och funderingar kring sig själv, Farah Diba och projektet som sådant. Det var en mycket fascinerande film som gav inblickar i ett historiskt skede som jag får erkänna att jag har dålig inblick i.


En film om Olle Ljungström är en väldigt utlämnande dokumentär, ett osminkat porträtt av en artist med missbruksproblem och psykiska problem. Det var en på många sätt tragisk historia om en väldigt begåvad människa som samtidigt är väldigt skör. Vi får inte alla svaren, och det slutar i osäkerhet. Det var en intressant film, men jag blev osäker på vad filmaren ville med den. Vad var syftet med att göra detta porträtt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0