Biobesök augusti 2009

Skrivet i augusti 2009

Jag såg Augustilunch i Rom för några veckor sedan, på Zita. Det är en italiensk film om en medelålders man, Gianni, som tar hand om sin gamla mor och därför har otroligt dålig ekonomi. Han går med på att ta hand om några andra gamla damer under en helg för att få sina skulder nedskrivna. Tanterna är inte lätthanterliga. Det är en ganska stillsam komedi om familjeband och ålderdom. Själv börjar jag mest fundera på hur det kommer sig att samhället inte ger något stöd. Det diskuteras i och för sig i förbigående som något hemskt som drabbar en om de anhöriga inte kan/vill ta hand om en. Men det är ju helt ohållbart i dagens samhälle att ta hand om anhöriga på heltid utan ekonomisk ersättning, det är inte konstigt att Giannis ekonomi är usel.


I början av augusti såg jag Män som hatar kvinnor. Jag var ganska sent ute, med tanke på att film nummer två i trilogin snart kommer ut. Jag har inte läst någon av böckerna och har ingen relation till dem. Det var en riktigt lång film, och spänningen hölls uppe bra. Några scener var riktigt otäcka på ett äckligt sätt. I det stora hela var det underhållande, men varken storyn eller utförandet var så speciella. Kanske är böckerna mycket bättre. Jag får väl läsa dem någon gång.


Apropå deckargenren så såg jag en förhandsvisning av den nya Beck-filmen förra veckan. Jag minns inte ens vad den hette - det finns ju så många. Regissören berättade om filmen innan, det var intressant. De två biofilmer som kommer nu är betydligt mer påkostade än de vanliga Beck-avsnitten som görs för tv. Storyn var... förglömlig. Vänta lite... jo just ja, den var ju faktiskt inte så dum. Miljöterrorister vill göra en attack på ett kärnkraftsverk för att visa hur sårbart det är. Men vissa av dem är mer militanta än de andra. Gunvald Larsson har varit tillsammans med en av dem, så han blir indragen i det hela. Vad kan man säga? Lite bättre än ett vanligt Beck-avsnitt. Men jag brukar inte ens se dem på tv. Jag fick gratis biljetter till förhandsvisningen, annars hade jag inte gått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0