Sherlock Holmes

Den nyinspelade Sherlock Holmes-filmen är väldigt annorlunda mot de tv-serier jag har sett. Holmes spelas av Robert Downey Jr och Watson av Jude Law. De är för unga och för snygga! Dessutom är Holmes en actionfigur som är expert på att slå ner folk. Det känns inte som hans stil utifrån böcker och tidigare filmer. Hans fantastiska analytiska sinner ser man inte så mycket av, förutom när man får följa hur han analyserar hur han bäst ska slå ner fienden. Storyn är ganska enkel och bjuder inte på några stora överraskningar. Däremot har man slarvat lite med trovärdigheten, Tower Bridge är ju inte precis bredvid parlamentshuset. Och, vad värre är, man har en fransktalande man som talar mycket dålig franska och dessutom säger "Tu m'as manqué?" när han egentligen menar "Je t'ai manqué?". Nej det är inte enkelt på franska att de säger "Jag har fattats dig?" och inte "Du har saknat mig?" men med budgeten som filmen uppenbarligen haft så kan man väl kosta på sig att kolla att franskan är korrekt...

Det London som vi får se är fantastiskt fint. Väldigt snygga miljöer, och kläder. Jag kan även uppskatta att kvinnorollerna är starkare i den här filmen än de har varit i tv-serierna. Kanske inte helt trovärdigt med tanke på de förutsättningar kvinnor hade på den tiden, men i alla fall trevligare att se än svaga biroller.

Summan av kardemumman: underhållning, action, snyggt London, men inte mycket Sherlock Holmes-känsla.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Jag laste att Guy Richie kallar Jude's karaktar 'Hotson' istallet for Watson...

2010-02-19 @ 12:33:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0