Scener ur ett äktenskap

Se den!!! Den går fortfarande på Dramaten.

Detta var min recension efter att jag sett den förra året:

"I onsdags förra veckan var jag på Dramaten och såg "Scener ur ett äktenskap". Den är baserad på Ingmar Bergmans tv-succé från 1973. Jonas Karlsson och Livia Millhagen spelar huvudrollerna. Man kunde se dem tillsammans i filmen "Miffo", men det här är något helt annat. Jag har inte sett originalet så jag kan inte relatera till det. Jag vet inte om det har skett några moderniseringar av texten. För mig är detta teater i ett nötskal - en enkelhet där skådespeleriet är i fokus. Enkel scenografi, enkla kläder, inga onödiga utsmyckningar eller distraktioner. Bara två personer på scenen (och en i trappan som frågar ut dem, men det är en bifigur). Och all tydlighet, vad är det egentligen som har hänt på 30-40 år i mans- och kvinnorollerna? Inledningen är så tydlig. Han berättar om sina goda sidor, hon är maka och mor framför allt och kan inte ens riktigt beskriva sin egen personlighet. Men rollerna växlar genom pjäsen allteftersom deras relation utvecklas eller urartar.

Är det en rolig pjäs? Det är många skratt, men det är snarare tragikomiskt än komiskt.

För mig tog pjäsen fart under andra akten när det är mer bråk. Det känns som att skådespelarna går in mer i sina roller då. Det kanske beror delvis på att pjäsens huvudpersoner spelar någon slags roller i sina liv och inte är sanna mot sig själva i början. Kvinnorollens utveckling tycker jag är mest intressant, från maka/mor till offer till stark och självständig, och på slutet till mer harmonisk.

Det fanns så många roliga/galna/bra repliker så jag önskar att jag hade haft papper och penna och kunnat skriva ner dem. Jag kanske borde se om pjäsen. Det här var nog faktiskt den bästa föreställning jag har sett i år!"



bild från Dramatens hemsida 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0