Köparen må ta sig i akt!

Det bor en liten Sverker Olofsson i mig. Plus-Sverker. Konsumentfrågor har alltid fascinerat mig och jag skrev de flesta av mina uppsatser på universitetet om sådana saker. Vilseledande marknadsföring, kundrelationer, hur man kan kombinera etik och företagande m.m. "Köparen må ta sig i akt", ett gammalt latinskt uttryck, minns jag att jag skrev på framsidan av en marknadsföringsuppsats, då jag hade intervjuat konsumentvägledaren i Norrköping bland annat.

Äntligen har min nya mobil kommit från Tre, apropå kundrelationer. Det skulle ta max två veckor. Det tog tre veckor. Och tre dagar efter att mobilen kommit så fick jag instruktionen för hur man ska installera den. Inte ett helt optimalt sätt att hantera sina kunder! Dessutom vet jag att en kollega beställde en iPhone 4 för snart fyra veckor sedan och blev lovad dyrt och heligt att det skulle ta max en vecka för den att komma till butiken. När hon ringde i torsdags sade de "kanske nästa vecka". Uselt! Lova aldrig mer än man kan hålla! I USA när jag beställde min iPad så sade de "cirka en vecka" vilket betydde max fyra dagar. De hade som policy att inte lova mer än de visste att de kunde hålla. Hellre överraska kunden positivt än negativt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0