De dömdas ö

Moment Teater i Gubbängen har jag hyllat många gånger. Deras experimentella teater är alltid intressant. Däremot så tyckte jag inte att De dömdas ö var lika bra som annat jag sett där tidigare. Saknade kanske Mathias Olsson som alltid brukar vara bra. Det var inte de "gamla vanliga" skådespelarna denna gång.

De dömdas ö är en bok av Stig Dagerman om några personer som efter en olycka hamnar på en öde ö och dör där. Det psykologiska spelet mellan de drabbade är det mest intressanta. Människor i kris och utanför civilisationen kan bete sig nästan hur som helst.

Som vanligt är Moments tolkning av en pjäs speciell. Man använder sig t.ex. av olika skor för att kliva in och ut ur roller, eller för att representera en person som ingen annan än skorna spelar. Skådespelarna växlar mellan olika roller och samma karaktär kan spelas av olika personer. Musiken spelar en stor roll i föreställningen, alla spelar och sjunger.

Alla skådespelare bär näsan likadana kläder och man gör ingen större skillnad mellan man och kvinna. Män kan spela kvinnor, kvinnor kan spela män. Vid ett tillfälle klär en kvinna av sig alla kläder och är naken på scenen en lång stund. Lite förvånande. Men när en man sedan ska ta av alla kläder för att det står så i boken så behåller han kalsongerna på. Inte riktigt rättvist, kan man tycka. Varför är kvinnlig nakenhet okej men inte manlig?

Jag tycker inte att detta är bland det bästa jag sett på Moment, snarare bland det sämre. Men nivån hos Moment är alltid hög så det är ändå en sevärd föreställning. Och jag älskar att scenen är full av ballonger.



foto från Moment:Teaters hemsida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0