Tomas Andersson Wij
Lokalen var väldigt bra, lagom stor för en sådan här konsert. Man vill komma nära artisten. Jag har under senare år mest gått på mindre spelningar med artister som inte är så kända, och det är väldigt trevligt när det inte blir så stort. Tomas hade gjort bra låtval, en lagom blandning mellan nya låtar som jag ännu inte hört och gamla favoriter. Ganska mycket publik. Det är ju trevligt när en bra artist slår igenom och får mycket publik, även om det var med en Carolacover han slog igenom för de breda massorna.
La fille du RER
Vad gör Catherine Deneuve i den här filmen?
En eller två tassar? Tja, den är ju snyggt spelad, snyggt filmad, men ändå mest frustrerande för att man inte verkar veta vad man vill berätta.
Miraklet i Lourdes
Den franska filmen Miraklet i Lourdes har snart premiär, så det är väl bra att skriva om den nu. Jag såg den på franska filmveckan på Zita. Filmen handlar om Christine (Sylvie Testud från filmen om Francoise Sagan härom året) som har MS och är till stor del förlamad och lever ett ganska isolerat liv. Hon brukar åka på kulturella och religiösa gruppresor för att få träffa folk och komma ut. På en pilgrimsresa till Lourdes blir hon plötsligt bättre, även om hon själv inte väntat sig det. Är det ett mirakel som har skett eller är det tankens/trons kraft? Och kommer det att hålla i sig? Filmen ger oss inga svar eller förklaringar, vi är lika förundrade som Christine och hennes omgivning. Det är en ganska osentimental film men som skildrar pilgrimsresorna och religionen med respekt. Den är inte påtvingat religiös så även en ateist som jag själv har utbyte av den. Däremot är den inte så jättespännande för man kommer inte personerna i filmen inpå livet.
Låg produktion
Jag har lite sen lunch idag för min franskakurs slutade sent.
Ligger efter med recensionerna. På teatersidan är det De dömdas ö, Födelsedagskalaset och En familj jag ännu inte skrivit om. Och så Tomas Andersson Wij-konserten i fredags, och Silversjön på Folkoperan i lördags.
På biosidan är det ett antal filmer: La fille du RER, Miraklet i Lourdes, Les témoins, Remember me och Moon, tror jag.
Jag ser för mycket för att hinna skriva!
Kalender vecka 13-16
tisdag 30/3 Södra teatern? eller opera?
onsdag 31/3 Gun-Britt
torsdag 1/4 massage
fredag 2/4 långfredagen. Eskilstuna.
lördag 3/4 påskafton. hem från Eskilstuna.
söndag 4/4 påskdagen
måndag 5/4 annandag påsk. Sunkit
tisdag 6/4 Zombiekväll
onsdag 7/4 Cilla. Demian på Boulevardteatern.
torsdag 8/4 Maria N 31. massage. ev konsert Vinter.
fredag 9/4 min guddotter Hanna 6 år
lördag 10/4 Jimmy
söndag 11/4 Jimmy
måndag 12/4 Zita-jobb
tisdag 13/4 Civilekonomerna konferens. ev. bio.
onsdag 14/4 massage
torsdag 15/4 Frasse Haraldsen på Mosebacke.
After work med jobbet.
fredag 16/4 Maria N
lördag 17/4
söndag 18/4 styrelsemöte Zita
måndag 19/4 medlemsmöte Zita
tisdag 20/4 spabehandling
onsdag 21/4
torsdag 22/4
fredag 23/4 Folkets Bios rikskongress i Malmö
lördag 24/4 Folkets Bios rikskongress i Malmö
söndag 25/4 Folkets Bios rikskongress i Malmö
VIKTIGA DATUM FRAMÖVER
14 maj Gun-Britt 50 år
18-19 maj Jobbresa Göteborg
23 juni-11 juli Californien
Your mind is bigger than all the supermarkets in the world
En sådan titel måste man ju älska! Filmen går på Zita på söndagar klockan 15. Läs mer om filmen på http://yourmindis.wordpress.com/ Det är en meditativ film, ett samtal mellan Upul Nishanta Gamage och regissören Cecilia Neant Falk. Jag såg denna film förra helgen. Då var det ett samtal efteråt om andlighet och/eller inspiration i konsten. Medverkande var Suzanne Osten, regissör, författarinnan Inger Edelfeldt och filmens regissör.
Själva filmen är lugn, vi får se några olika landskapsbilder och lyssna till Upuls och Cecilias samtal. Hon ställer frågor som bl.a. vad meningen med livet är. Ett problem med filmen är att Upuls engelska är ganska dålig och hans uttal svårt att förstå. Man måste anstränga sig ordentligt. En textremsa hade ju underlättat, men då hade det förtagit en del av den meditativa tanken med filmen antagligen, och förfulat de vackra landskapsbilderna.
Tyvärr går filmen inte särskilt djupt, och för den som själv har reflekterat mycket över livet så sägs inget nytt, inget originellt. Titeln är faktiskt det bästa med filmen. Men det uppstår också en speciell stämning i publiken, när vi sitter så många och bara betraktar landskapsbilder och lyssnar på detta samtal, något som kanske är större än filmen i sig. Samtalet efteråt var fantastiskt, speciellt Suzanne Osten hade mycket klokt att säga.
Två tassar till filmen, fyra tassar till samtalet efteråt.
La fabrique des sentiments
Jag hade förväntat mig en komedi, men det finns mycket allvar i den här filmen, och mycket som är tänkvärt.
foto från www.zita.se
London river
London river är en film som utspelar sig i London men som delvis är på franska, tillräckligt mycket för att kvalificera sig till den franska filmveckan på Zita. Min favorit Brenda Blethyn (från den helt otroliga filmen Secrets & Lies) spelar en mor som bor på Guernsey men vars dotter bor i London. Efter terrorattacken 2005 kan hon inte få tag på sin dotter så hon beger sig till London. Där börjar hon inse att hon inte vet mycket om sin dotters liv. Hon möter en afrikansk man, spelad av Sotigui Kouyaté, som är på jakt efter sin son. Det visar sig att deras barn känner varandra och båda är försvunna. Kan de ha haft något med attacken att göra?
Det är en trevlig omväxling att få se två så udda karaktärer i huvudrollerna. En äldre engelsk tant med lite stapplande franska. En äldre afrikansk man med en utstrålning av lugn, styrka och visdom. Filmen handlar främst om deras relation, kulturskillnaderna.
Undrar om det är en trend att engelska skådespelerskor spelar in film på franska. Kristin Scott Thomas gjorde det ju på ett fantastiskt sätt i Jag har älskat dig så länge. Helena Bonham Carter har också gjort det. Amerikanske skådespelerskor åker till Storbritannien och skaffar brittiskt uttal och spelar in film (Gwyneth Paltrow, Anne Hathaway m.fl) så då får väl engelskorna hitta på något annat.
Välspelat och gripande.
Lysande!
Jag återkommer med en mer utförlig recension.
Negerns och hundarnas kamp
"Föreställningen undersöker mekanismerna bakom hierarkier, utsatthet och drömmar. Pjäsen blottlägger svårigheten att nå fram till varandra i en värld av maktspel, korruption och självbedrägeri. Och trots kulturella barriärer och rädslor, försöka mötas och finna en gemensam plattform att leva på, att älska på."
(Teater Giljotins hemsida)
Tyvärr tycker jag inte mig se så mycket av detta i pjäsen, i alla fall inte på det genrep jag såg. Snarare inställde sig frågan: hur ska man nå fram till publiken? Det lyckades inte så bra, och det märktes på de ljumma reaktionerna efter genrepet.
The widows
The widows är en pjäs av Joyce Carol Oates. Den gick nyligen på Strindbergs Intima teater och jag såg den med Gun-Britt (passande nog). Den handlar om två amerikanska kvinnor som nyligen blivit änkor under olika omständigheter. De hanterar sin sorg väldigt olika men kommer ändå att söka sig till varandra så småningom. Deras utsatthet växlar, de går från styrka till svaghet i olika intervaller. Det visar sig dessutom att deras relation är mer komplicerad än vi först vet.
Det är ett intressant och intensivt drama som skildrar sorgens faser och människors komplicerade förhållanden till varandra.
Hantverkarna
"Alice och Manfred har sålt bostadsrätten med god förtjänst och köpt drömhuset, där de äntligen kan bli riktigt lyckliga. Först ska det bara helrenoveras, varje inredningsdetalj måste bli perfekt. Men hantverkarna drar ut på tiden, de verkar aldrig bli klara. Satte de inte nyss upp gipsplattorna som de nu river ner? Vad är stenpest? Och varför har toaletten plötsligt inga väggar? Budgeten är spräckt och när hantverkarna dessutom ödelägger det unga parets kärleksliv går allting överstyr."
Hantverkarna är en samtidsfars med allvarlig underton. Pjäsen är skriven av den danska dramatikern Line Knutzon, född 1965. I rollerna syns bland annat Örjan Ramberg och Anita Wall. Gösta Ekman har regisserat. Jakten på den perfekta ytan står i centrum. Under renoveringen rämnar inte bara huset utan även människorna.
Hantverkarna är mer inriktad på fars än samhällskritik, trots att den har alla möjligheter att vara samhällskritisk. I stället för att fokusera på värderingar som styr oss hamnar man i absurditet och våld. Det är underhållande, men det hade kunnat bli så mycket mer.
Veckans foto, vecka 12 2010
Syrran 2006
NIE Company: Past half remembered
Jag var med TDVF på Stadsteatern och fick möta Linda Zachrison som är chef för c/o på Stadsteatern och även för Parkteatern. Vilken människa! Hon har varit VD på Cirkus Cirkör, politiskt sakkunnig på Kulturdepartementet, ordförande i TDVF, startat upp och drivit en tidning osv. osv. osv. Otroligt driven. Det var roligt att ta del av hennes tankar men man kände sig rätt förslappad och lat i jämförelse. Hon såg ut att vara yngre än jag...
Efter att vi pratat med Linda kom regissören och ledaren av NIE Company och berättade om sitt arbete i denna internationella teatergrupp som har skådespelare från flera olika länder. Enligt Stadsteatern: Past Half Remembered är massivt prisbelönad. NIE Company – New International Encounter grundades 2001. De turnerar över världen med sina fysiskt och visuellt drivna projekt som alltid bygger på omfattande research kring verkliga historier.
De jobbar med väldigt speciella metoder, får t.ex. bara använda saker som de har hittat i sin scenografi (även kläderna), alla måste vara på scenen hela tiden, de spelar instrument och sjunger i alla föreställningar och brukar börja sitt arbete med berättelsen i musiken. Alla historier bygger på verklighetsbakgrund. Past Half Remembered är en historia som utspelar sig i Ryssland under 1900-talet, berättad av en kvinna som ser tillbaka på sitt liv, över hundra år gammal.
Det uppstår en slags oförklarlig magi mellan publiken och skådespelarna. Alla jag pratade med var lyriska efteråt. Det är inte så mycket vad som spelas utan hur det spelas. Man blandar språk: tjeckiska, ryska, norska, engelska, franska. Musiken binder ihop hela föreställningen, som inleds redan utanför salongen. Särskilt magiskt är slutet där man med väldigt enkla effekter skapar något otroligt vackert: dun som singlar ner i en ljusstråle över en kvinna, som ett snöfall.
Kvällen avslutades med att vi i TDVF fick prata med skådespelarna. Det var verkligen givande att få ställa sina frågor direkt efter en föreställning och inte bara själv gå hem och fundera.
Tyvärr uppträder NIE sällan i Sverige, jag tror det här var första gången. Men de verkar sugna på att komma tillbaka, så håll ögonen öppna!
Betyg
Men i lördags såg jag faktiskt en riktigt dålig film. Jag återkommer om det...
Det vita bandet
Det vita bandet vann en guldbagge och blev även Oscarnominerad, och vann Guldpalmen i Cannes 2009. Det är 2 ½ intressanta timmar, framför allt för att det handlar om en tid och en miljö som man sällan möter. Relationen mellan barn och vuxna, bestraffningar och skam... Denna generation blev sedan en maktfaktor i samband med Hitlers övertagande. Man kan hitta en del förståelse i de här filmen för hur man tänkte och fungerade efter en sådan uppfostran.
Försenad
Kalender vecka 12-15
tisdag 23/3 spabehandling
onsdag 24/3 klippning. studiebesök maskinrummet Zita.
torsdag 25/3 teaterbesök
fredag 26/3 Tomas Andersson Wij på Berns
lördag 27/3 Centralbadet med Eva. Folkoperan kväll.
söndag 28/3 kortfilmer på Zita. styrelsemöte Zita.
måndag 29/3 Zita-jobb. medlemsmöte Zita.
tisdag 30/3
onsdag 31/3 Gun-Britt
torsdag 1/4 massage
fredag 2/4 långfredagen
lördag 3/4 påskafton
söndag 4/4 påskdagen
måndag 5/4 Sunkit
tisdag 6/4 Zombiekväll
onsdag 7/4
torsdag 8/4 Maria N 31. massage. ev konsert Vinter.
fredag 9/4 min guddotter Hanna 6 år
lördag 10/4
söndag 11/4
måndag 12/4 Zita-jobb
tisdag 13/4 Civilekonomerna konferens
onsdag 14/4
torsdag 15/4 Frasse Haraldsen på Mosebacke
fredag 16/4 Maria N
lördag 17/4
söndag 18/4 styrelsemöte Zita
VIKTIGA DATUM FRAMÖVER
23-25 april Folkets Bios kongress Malmö
14 maj Gun-Britt 50 år
23 juni-11 juli California
Tokyofoton igen
Köpcentrum som var uppbyggt som Hongkong på 30-talet.
Man såg många som hade en speciell stil, särskilt ungdomar.
Vackra parker fanns det gott om.
Gång vid ett tempel.
En kyrkogård i centrala Tokyo
Guldstaty av Buddha på en kyrkogård
Enorm byggnad i centrala Tokyo.
Kolla hur små människorna är jämfört med takhöjden.
Munskydd var vanligt, speciellt på tunnelbanan.
Detta var innan svininfluensan.
Gammalt möter nytt
Magnoliaträden blommade vackert.
Tempel
Självklart var många parker typiskt japanska.
Får man bara snyta sig hemma? Eller får man bara kasta papperet
på golvet när man snutit sig hemma?
Så vackra körsbärsblommor överallt! Och japanerna var som tokiga i dem.
Tokyofoton
Den här veckan är det ett år sedan jag var i Tokyo. Dessutom har jag glömt att publicera veckans foto på sistone, så jag kombinerar detta med att lägga ut lite foton från Tokyo.
Tjejer i traditionell klädsel, i en galleria.
Jag förstår inte riktigt vad skylten betyder....
Speciell arkitektur på Odaiba, en ö byggd på sopor.
Odaiba - pariserhjul och förarlösa tåg.
Bron mellan Odaiba och Tokyo
Samma bro, och en frihetsgudinna.
Traditionellt tempel
Toalett med specialspolning, musik, värme m.m.
En galleria uppbyggd som en medeltida italiensk stad
Fågeln sitter upp och ner, av någon anledning.
Körsbärsträden blommade vackert när vi var där.
Your mind is bigger than all the supermarkets in the world
Nu på söndag är det efterföljande samtal om andlighet och/eller inspiration i konsten. Medvekande är bl.a. Suzanne Osten, regissör, och författarinnan Inger Edelfeldt. Inger Edelfeldt har skrivit en av mina favoritböcker: Kamalas bok.
Ciné francais avskaffat
Skriv till [email protected]
SL...
På SL:s hemsida hittar jag idag:
Blåbuss 2 mot Norrtull stannar inte vid Räntmästartrappan, Slottsbacken, Karl XII:s torg, Norrmalmstorg, Stureplan och Eriksbergsgatan sedan 2010-03-15 kl 5:55 på grund av sportevenemang.
Detta beräknas pågå till cirka 2010-03-17 kl 23:30.
Jaha, men det förklarar inte varför inga bussar alls verkar gå längs Birger Jarlsgatan. Det förklarar inte heller varför busshållplatsen Tegnérgatan var indragen (det stod på skylten där).
Jag minns i januari när jag tillbringade en lång stund väntandes på buss 2 vid Jarlaplan. Det satt en skylt där som sade "Hållplatsen tillfälligt indragen fredagen den 22 januari". Men detta var lördagen den 23 januari och då måste ju bussen gå. Jag var inte ensam om att stå där och vänta, vi var ganska många. Efter ett tag inser vi att inga bussar kommer. Hållplatsen är tydligen tillfälligt indragen FRÅN OCH MED den 22 januari till någon okänd tidpunkt i framtiden. Jag höll på att missa mitt teaterbesök pga SL:s helt felaktiga formulering. Och den hållplatsen är fortfarande indragen....
Fransk biovecka på Zita!
Jag ska försöka se alla filmer, de brukar vara bra!
Miss Kicki
Nu är det nästan två veckor sedan jag såg Miss Kicki (av Håkan Liu), men jag minns den mycket väl. Det är nog den bästa film jag har sett i år. Perrnilla August spelar Kicki, en medelålders kvinna som bott utomlands länge. Hennes tonårige son Viktor bor hos sin mormor. Relationen med mamman är osäker och stel, hon är osynlig och frånvarande i hans liv. Kicki har fått kontakt med en man i Taiwan på internet, och vill åka till honom. Hon tar med sig Viktor dit under förevändningen att de ska umgås mer, men väl på plats får Viktor klara sig själv. Han träffar en ung taiwanesisk kille som han umgås med. När mamman till sist vågar söka upp sin internetromans går det inte alls som hon har tänkt sig. Hela relationen mellan Kicki och Viktor ställs så småningom på sin spets.
Det är en spännande film där ganska mycket lämnas osagt och utan förklaring. Jag gillar att vi inte får allting skrivet på näsan utan får fundera själva. Vad ligger bakom Kickis relation till sonen? Hur är egentligen relationen mellan Kicki och hennes mor? Ludwig Palmell är fantastisk i rollen som Viktor, hans stelhet, osäkerhet och inbundenhet känns helt genuin och man kan verkligen känna för honom när hans förhoppningar gång på gång krossas. Pernilla August är väldigt bra som Kicki, en osympatisk roll som man ändå kan känna för.
Faktiskt den bästa film jag har sett i år. Mina tankar återvänder ofta till den.
foto från Zitas hemsida
12 år
Teatervecka följs av biovecka
Jag hann dessutom med en riktig orgie i Jane Austen-filmer tillsammans med Sanne i fredags och lördags, sammanlagt 12 ½ timmar. Vi såg tv-serien Lost in Austen, om en nutida tjej som hamnar mitt i Pride and prejudice och råkar ställa till det så att det inte blir som i boken. Vi såg även en BBC-filmatisering av Emma, en nyare Persuasion (2007 tror jag) och en ny Sense and sensibility.
Kalender vecka 11-14
tisdag 16/3 Fransk filmfestival på Zita, Maria N
onsdag 17/3 Fransk filmfestival på Zita, Cilla
torsdag 18/3 Fransk filmfestival på Zita, Lillemor
fredag 19/3 Kajsa Grytt på Tribunalen?
lördag 20/3 Fransk filmfestival på Zita, Maria B
söndag 21/3 Fransk filmfestival på Zita. Supermarket. Cilla.
måndag 22/3 Sara
tisdag 23/3 spabehandling
onsdag 24/3 klippning. studiebesök maskinrummet Zita.
torsdag 25/3 teaterbesök
fredag 26/3 Tomas Andersson Wij på Berns
lördag 27/3 Centralbadet med Eva. Folkoperan kväll.
söndag 28/3 kortfilmer på Zita. styrelsemöte Zita.
måndag 29/3 Zita-jobb. medlemsmöte Zita.
tisdag 30/3
onsdag 31/3
torsdag 1/4 massage
fredag 2/4 långfredagen
lördag 3/4 påskafton
söndag 4/4 påskdagen
måndag 5/4 Sunkit
tisdag 6/4 Zombiekväll
onsdag 7/4
torsdag 8/4 Maria N 31. massage. ev konsert Vinter.
fredag 9/4 min guddotter Hanna 6 år
lördag 10/4
söndag 11/4
VIKTIGA DATUM FRAMÖVER
23-25 april Folkets Bios kongress Malmö
14 maj Gun-Britt 50 år
7-9 juli Almedalen (ev)
Världens bästa halsband?
Sanne skapar specialnäsa av Ahlgrens rattar
Fullt upp
Och ikväll blir det teater igen: genrep på Moment Teater (min favorit) av De dömdas ö.
En kväll på Zita, 8 mars
Trevlig personal, som alltid. Har jobbat mycket med Anna senaste året, men nu ska jag byta tid till måndagar udda veckor så då kommer jag att jobba med någon annan.
Även tf biografföreståndarna Anders och Carina dyker upp under kvällen.
Mycket folk igår, den iranska filmen Kvinnor utan män drar mycket publik (kanske speciellt på Internationella kvinnodagen?). Måndagar brukar vara extremt lugna annars. Det är framför allt lugnt på filmerna som börjar kl 20-21. Men igår var även Det vita bandet nästan slutsåld kl 20.30, ovanligt på en måndag!
Sålde två exemplar av den stillsamma trädgårdsfilmen Ljusår, trots att den redan gått på tv. De två kvinnorna som köper den är lyriska, de har sett den förut. Ångrar att jag inte kom iväg och såg den när den gick.
Sorterar om lite i dvd-hyllorna så att mina favoriter står längst fram.
Lena Endre och Rickard Hobert gick förbi, in på Babs.
Intressant diskussion med några besökare om fransmäns arrogans, inför visningen av Man on wire.
Undrar varför inte fler människor går på bio på måndagar i och med att vi har rea då, 70 kr för alla i stället för 85 kr.
Undrar också hur mycket folk SF:s sena filmer drar. Antagligen betydligt fler än våra, eftersom SF har en annan typ av publik. Vår publik är äldre och det brukar t.ex. vara mer folk kl 16 en söndag än kl 21.
Det vita bandet är 2 timmar och 25 minuter lång. Det blir mindre än 50 öre per minut. Fyndpris!
Sorterar gamla filmaffischer som inte längre får rum i lådorna. Inser att jag har sett väldigt många filmer på Zita de senaste åren.
Onekligen blandade göromål - måste dyrka upp dörren på ena toaletten efter att den gått i baklås när toan var tom. Hur det nu gick till.
Har en trevlig diskussion om Drottningen och jag med två kvinnor som precis sett Kvinnor utan män. Jag måste gå och se Kvinnor utan män, har inte hunnit det ännu. Det är alltid bra ju fler filmer man sett, känns lite konstigt att stå i kassan och berätta om filmer man inte har sett ännu.
Lugnet sänker sig över Zita kl 21. Dags att gå hem!
Utflykt till förorten
Det tog nästan en timme att ta sig från mig till Globen.
SL!
Tiominuterstrafik på t-banan, hur kan det då vara 18 minuter tills nästa tåg ska gå?
Testar buss 4, bara 5 minuters väntetid.
Men 5 minuter var SL-minuter och bussen kommer 14 minuter senare.
Krånglar sig långsamt fram på stökiga Odengatan med alla byggarbeten.
Till Odenplan.
Det har gått en halvtimme sedan jag gav mig av hemifrån,
och jag har bara tagit mig dit.
Man kan gå dit från mig på 10 minuter!
Får vänta 8 minuter på tåget mot Hagsätra.
Sedan funkar det hyggligt.
När jag kliver av vid Globens t-banestation
och kommer upp från stationen
ser jag reklam för julbord.
Herregud, hur lång tid har min resa egentligen tagit???
Kalender vecka 10-12
tisdag 9/3 teater (Klarateatern)
onsdag 10/3 Teater Giljotin
torsdag 11/3 Moment:Teater
fredag 12/3 Sanne
lördag 13/3 Maria (melodifestivalfinal)
söndag 14/3 Gun-Britt. styrelsemöte på Zita.
måndag 15/3 Zita-jobb
tisdag 16/3 Fransk filmfestival på Zita
onsdag 17/3 Fransk filmfestival på Zita
torsdag 18/3 Fransk filmfestival på Zita
fredag 19/3 Kajsa Grytt på Tribunalen
lördag 20/3 Fransk filmfestival på Zita
söndag 21/3 Fransk filmfestival på Zita
måndag 22/3 Sara
tisdag 23/3 spabehandling
onsdag 24/3 klippning
torsdag 25/3 konsert Vinter
fredag 26/3 Tomas Andersson Wij på Berns
lördag 27/3 Centralbadet med Eva
söndag 28/3 kortfilmer på Zita. styrelsemöte Zita.
VIKTIGA DATUM FRAMÖVER
14 maj Gun-Britt 50 år
7-9 juli Almedalen
Mascarades
Mascarades var en del av Cinemafrica-festivalen, en algerisk film om Mounir som kämpar för att få respekt i den by där han bor. Hans syster är narkoleptisk och gör honom till åtlöje. Av olika omständigheter så påstår han att hans syster ska gifta sig med en rik australiensare som är på besök i närheten. Problemet är bara att systern är kär i en annan och australiensaren har de inte ens träffat, han känner inte till något. Hela byn börjar planera för bröllopet och Mounir blir väldigt populär. Han njuter av sin popularitet, men situationen är ju ohållbar...
Det är en söt liten film, både rolig och intressant. Alltid kul att se filmer som skildrar andra verkligheter än den man är van vid och den Hollywoodverklighet som syns så ofta på film. Inte lika bra som Buried secrets som jag såg tidigare, men en bra film.
Ninjakatten - grå och halvsuprig
Superkatten solar
Poesi och terapi?
Hon hade åsikter även om att han som håller i hela evenemanget pratar skånska. Till sist fick man tvinga ut henne ur salongen. Känns lite otippat på en poesiläsning...
Poesi på Tellus
Tröstar jag dig nu?
Det bästa med Tröstar jag dig nu? är reklamen. De delar ut boxar med näsdukar. På boxarna står det Tröstar jag dig nu? Fyndigt! Och kanske även ett tecken i tiden, att ett näsduksföretag sponsrar Suzanne Ostens Unga Klara (som Stadsteatern inte längre ville driva).
Vad gör de vuxna när barnen leker vuxenlekar?
Vad gör barnen när de vuxna liknar barn?
Ja, vad gör vi med vår längtan som faktiskt inte kan uppfyllas?
Men pjäsen är inte så oäven den heller. Jag gillar att de använder scenrummet på ett öppet sätt, gränsen mellan "vi och de" är inte så tydlig. Skådespelarna interagerar med publiken, bjuder på vatten, fika i pausen osv. De är inte onåbara. Skådespelarna växlar roller på ett delvis otydligt sätt, från barndom till vuxen. Grundtemat är tröst, ensamhet, kärlek, brist på kärlek. Det är skickligt gjort, ändå blir jag inte särskilt berörd. Man kanske ska vara yngre och mer vilsen än jag är. Formatet känns lite fel, två och en halv timme är lite för länge för att hålla intresset uppe. Och bänkarna är lite för obekväma....
Cinemafrica
I söndags såg jag bland annat It snows in Marrakech, en kortfilm om en son som vill uppfylla sin faders dröm om att besöka Schweiz. Problemet är att de bor i Marocko och inte får visum till Schweiz. Sonen kommer på en plan för att få pappan att tro att han är i Schweiz, även om de bara åker till närmaste berg. Några helt obetalbara scener från det snabbt omgjorda lokala matstället. Söt och rolig liten film.
Vi såg även en algerisk film som hette It's Sunday. Den utspelar sig i Paris. En ung kille har fått underkänt och får inte gå kvar i skolan men vill inte säga något till sin pappa så han får pappan att tro att det är ett diplom. Fylld av stolthet vill pappan, som inte är läskunnig, fira detta. Men det är bara en tidsfråga innan någon annan läser papperet och inser vad det egentligen är. En sorglig liten film om rädslan för att göra någon besviken.
Vi såg en tredje film om relationen mellan son och far, Soul boy. Det är en kenyansk film om en pojke som en morgon upptäcker att hans fars själ har försvunnit. Han måste utföra ett antal uppdrag för att rädda faderns själ, och han har bara ett dygn på sig. Filmen är lite sagoartad, och inspelad i Kiberia i Nairobi, ett av värdlens största slumområden. Den är producerad i samarbete med den tyske regissör som gjorde Run Lola Run, och har delvis samma stil.
bild från www.cinemafrica.se
Busshållplatsvisdom 100302 kl 01.06
Stämningsbild 2
"Vi på Posten gör det"? Vad gör de? Vikingar? Delar ut brev? Ingen vet.
Stämningsbild från Sunkit
Duken är på plats, som vanligt. Janne har med den varje gång.
Någon har tagit med lite chips och tilltugg.
Och gosedjuren har sin givna plats på bordet.
Kalender vecka 9-11
tisdag 2/3 Cilla
onsdag 3/3 massage
torsdag 4/3 bio med Trampe
fredag 5/3 Chimos vänkväll
lördag 6/3 teater med Gun-Britt
söndag 7/3 Sara.
Daniel skulle ha fyllt 37
måndag 8/3 Zita
tisdag 9/3 teater (Klarateatern)
onsdag 10/3 Teater Giljotin
torsdag 11/3 konsert på Vinter
fredag 12/3 Sanne
lördag 13/3 Eva (melodifestivalfinal)
söndag 14/3 Gun-Britt. styrelsemöte på Zita.
måndag 15/3 Zita
tisdag 16/3 Fransk filmfestival på Zita
onsdag 17/3 Fransk filmfestival på Zita
torsdag 18/3 Fransk filmfestival på Zita
fredag 19/3 Kajsa Grytt på Tribunalen
lördag 20/3 Fransk filmfestival på Zita
söndag 21/3 Fransk filmfestival på Zita
VIKTIGA DATUM FRAMÖVER
14 maj Gun-Britt 50 år
7-9 juli Almedalen
OS?
Metallflickan
Jag såg genrepet på Metallflickan på Teater Galeasen, nyöppnad efter renoveringen. Det är en pjäs av den polska dramatikern Dorota Maslowska, och huvudrollerna spelas av Inga Edwards, Annika Hallin och Sandra Huldt. Scenrummet är en jordhög, några möbler, några stolar i en jordhög, en kundvagn... Det är Polen, ett landskap av nytt och gammalt. Tre generationer kvinnor ser på livet på olika sätt beroende på de stora förändringar som skett i landet. Har de någonting gemensamt? Då och då knackar andra världskriget på och påminner om sin existens.
Under pjäsens gång, framför allt i början, känner jag att det finns mycket tänkvärt i den, många intressanta repliker som är värda att fundera mer över. Men jag glömmer dem. Ämnet känns inte så angeläget för mig, och jag bär inte med mig pjäsen efteråt. När jag ska skriva om den så känns det som att jag glömt det mesta, så här en vecka efteråt.